Robo Roth a Tatra banka

Tí, čo poznáte Roba Rotha (mám na mysli jeho tvorbu teraz, nie jeho osobne) iste viete, že je jeden z málo slovenských umelcov, ktorí sa plne sústredia na svoje povolanie a odmietajú spájať svoje mená s projektami, ktoré by negatívne ovplyvňovali ich prácu.
Po meste boli nedávno rozmiestnené reklamy na údajne nové predstavenie Roba Rotha “Mať či nemať?”.
Potešilo ma to, lebo jeho herecké umenie veľmi uznávam a preto som nedočkavo čakala na ďalšie informácie.
Sklamalo ma, keď som včera večer na zastávke na Rajskej uvidela plagát k limitovanej edícii kreditných kariet venovaných Robovi Rothovi, ktorá svojím klientom odporúča túto kartu rozhodne mať. V súvislosti s Tatra bankou sa môžeme pýtať, či to nie je uzmierovací krok smerom ku svojím klientom, z ktorých sa viacerí ohradili (a nielen klienti TB) voči Rytmusovi, ktorého štylizovali do úlohy finančného guru, ktorý poradí (hlavne cieľovej skupine mladých ľudí) ako správne narábať s financiami.
Ale viacerí už možno zabudli, Tatra banka mala podobnú kampaň, založenú na venovaní edície kreditných kárt istej osobnosti už v minulosti (spisovateľ a prekladateľ Ľubomír Feldek) a Rytmusom a Rothom len nadväzuje na už rozbehnutý projekt.
Nechajme však problém s napravením si reputácie po Rytmusovi na TB a pozrime sa na hlavný problém.
Ten znie takto: je Robo Roth (alebo akákoľvek osobnosť, hlavne umelec) oprávnený použiť svoje meno (ktoré je v podstate jeho logom, značkou istej kvality) na kampaň, ktorá nemá nič do činenia s jeho povolaním a ktorá ho nejakým spôsobom využije? Ak, navyše, je známy svojím postojom k úlohám v seriáloch a iných aktivitách, ktoré okrádajú herca o jeho profesionálne kvality a čas?
Myslím si, že nemôžeme zovšeobecňovať (je to nešťastné riešenie v majorite prípadov).
Robo Roth je známy tým, že odmieta role vo všelijakých žánrových útvaroch v TV a vyčíta to i svojím kolegom v SND. Sústredí sa na každú svoju rolu plne a s nasadením a preto odmieta tento zdroj financií.
Môj názor na celú túto “kauzu” ohľadne participácie Roba Rotha (ktorý sa nechce zapredávať) v reklame pre TB je, že v tomto konkrétnom prípade to problém nie je.
Môžete sa spýtať, kde je ten rozdiel, veď seriálové role sú v podstate skoro to isté ako takáto aktivita (primárne ich účelom sú financie a možno zviditeľnenie sa).
Rozdiel je v tom, že seriál zo svojej podstaty okráda herca o čas, ktorý by mohol stráviť prípravou na hodnotnejšie aktivity. Herec musí dochádzať na miesto nakrúcania, učiť sa vždy nové repliky znova a znova. Reklamu človek nakrúti raz, stratí tým možno deň-dva a to je všetko, čo pre to musí spraviť.
Rozdiel je v čase, ktorý tomu obetuje (a ktorý je veľmi podstatný, zvlášť pre hercov).
Ostali nám financie. Áno, môžete nadávať na Rotha, ktorý sa podľa vás zapredáva TB (ako Rytmus), že spreneveruje svoje meno za “nečistým” účelom zárobku.
Všimnite si, že Robo Roth keď hovorí o svojom nesúhlase s prácou v seriáloch, argumentuje stratou času, nehovorí o tom, že jeho kolegovia sú zlí, lebo za účelom financií v nich vystupujú.
Možno máte naivnú predstavu o horibilných sumách, aké herci (a iní umelci) zarábajú. Skúste si však dať dokopy SND, čo je štátna inštitúcia a jeho zamestnancov. Aké asi sumy by zarábali, bez takýchto prác?
Veľké asi nie. Umelci v každom historickom období robili diela na zákazky a svoju voľnú tvorbu (ako to dnes nazývame), inak by si ťažko kúpili čo i len plátno. Je mylné odsudzovať ich za to, za podmienky, že tieto drobné kšefty výrazne nenarúšajú ich vlastnú tvorivú činnosť.
Robo Roth len poskytol svoje meno (a to, čo sa s ním spája, jeho známa rola Hamleta) pre účely kampane Tatra banky. Vybral si túto možnosť ako zarobiť peniaze (a v reklamnom biznise peniaze sú), nevybral si seriálové role, okrádajúce o čas na prípravu. A podľa môjho názoru si vybral správnu možnosť, ako si privyrobiť popri svojom hlavnom pracovnom záväzku na doskách SND.
Ešte poznámka k spôsobu vedenia kampane. Navnadenie ľudí, aby si túto kampaň všimli a až v druhom kroku im poskytnúť jasné informácie, o aký produkt sa jedná, sa mi zdá trochu nefér v tomto prípade (naozaj som sa tešila na nové predstavenie, chápte ma). Ale biznis je biznis a neobchádza ani umenie (a ani to nikdy nerobil). To, ako si celú kampaň TB zrežírovala, je jej vec. Nevieme, aké veľké slovo mal Robo Roth pri jej príprave (ale zrejme nenamietal proti finálnemu výsledku tak, že by sme o tom vedeli).
Zaráža ma trochu taká spodnejšia rovina myšlienky, ktorú TB sprostredkúva. Hovorí nám, že ak sa máme rozhodnúť medzi mať či nemať, je lepšie mať a podsúva paralelu s hamletovským byť či nebyť a teda hovorí, že mať je ekvivalent byť.
Neviem, aký máte na to názor vy, ale podstata môjho bytia nie je založená na vlastníctve hmotných statkoch. Viac si zakladám na iných veciach. S týmto teda vnútorne súhlasiť nemôžem, ale keď túto myšlienku sprostredkúva banka, zdá sa mi ako celkom prirodzené, že podnecuje k takémuto svetonázoru (potom by zrejme banky neexistovali, ak by ľudia odmietali vlastniť viac ako to, čo nutne potrebujú).
A ešte poznámka na koniec: Tatra banka je generálny partner SND, bez jej financií (a peňazí i ďalších sponzorov) by naša prvá scéna fungovala len veľmi ťažko. Ak teda používa vo svojej kampani herca inštitúcie, na ktorú prispieva, je to z jej strany celkom logický krok. Robo Roth si privyrobil (ako každý, i on má svoje záväzky, je otec rodiny) a nestratil čas učením sa prvoplánových seriálových replík.
Mimochodom, najbližšie hrá v sobotu vo výbornom predstavení Oresteia. Choďte sa pozrieť ako sa naozaj hrá divadlo.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s