Čo počúvam v máji

Rovno poviem, že nemám až taký prehľad v hudbe ako v iných oblastiach, preto vždy keď budem o hudbe písať, berte moje recenzie a odkazy na rôznych muzikantov a skladateľov s prihliadnutím na tento fakt.

Bez ohľadu na to, že už len tá formulácia “písať o hudbe” je nezmyselná (takmer oxymoron), pokúsim sa o to, nedokonalými opismi za pomoci verbálnych prostriedkov opísať (pre mňa) dokonalú hudbu. Pre mňa osobne to znamená snaha zachytiť tak nekonkrétnu, tak abstraktnú veličinu, akou hudba z jej podstaty je. Ak mám spomenúť niekoho, komu sa to podarilo s bravúrnou eleganciou, je to Ivan Kadlečík v jeho zbierke úvah a esejí  Škoda knižke nerozpredanej ležať (KK Bagala, 2009), v ktorej na rôznych miestach s preňho typickým slovným majstrovstom zachytil svoje impresie z Bachovej hudby.
Preto jediné, čo vám ako čitateľom pri týchto mnou písaných hudobných odporúčaniach zostáva, je pustiť si danú skladbu(y). A, ako som spomínala v predchádzajúcom blogu o kritike, budete sa musieť spoľahnúť na môj hudobný vkus (a neskôr zistíte, či sa zhoduje s tým vašim).

Na prvý krát to bude rýdzo slovenské.

No.1
Tomáš Sloboda: Chobotnica

Hravé, čo pieseň, to hitový potenciál. Páči sa mi, že žiadna neznie podobne rovnako ako druhá, každá je špeciálna iným vyzdvihnutým prvkom (gitarové riffy, základná melódia, rytmus, text), čo celému albumu dodáva na osobitosti a je predpokladom, že album sa rýchlo neopočúva, ale má snahu prekvapiť recipienta.
Oceňujem hlavne podiel rôznych výrazných osobností slovenskej hudobnej scény, ktorí sa na ňom podieľali.
A Tomášov hlas má na mojom vzťahu k jeho tvorbe výrazný podiel.

Tieto si zaslúžia špeciálne vyzdvihnúť:

Chobotnica I (výborný text)
Chobotnica II (lebo Robo Roth)
Bojovník (ten hlas, tá gitara, tá ústna harmonika!!!)
Káva a nikotín (rozvláčna, ležérna melódia, text = “ženy špúlia vlhké pery až do Kanady” – vždy sa pousmejem)

No.2
The Uniques: From the Dust

Dnes už premenovaní na Nvmeri (matematický, exaktný prístup k hudbe), týmto svojim debutom sa výrazne zapísali na SK hudobnú scénu. Neskutočný, výrazný, nezameniteľný zvuk, prvky elektroniky, ktoré však v ich prevedení (ako sa to často stáva) nie sú bez života, energie, založené len na chladnom prístupe k hudbe, práve naopak. Ak by som nevedela, že sú Slováci, tak si o nich myslím, že sú jedna zo skupín 80.rokov, ktorými sa pri ich tvorbe výrazne inšpirujú. V ich tvorbe by ste prvky “slovenskosti” hľadali márne, ale to vôbec neprekáža, sú univerzálne pochopiteľní, ale určite nie určení pre bežného poslucháča mainstreamových kapiel. Čo je len dobre, aj tak ich je prevaha – o to viac človeka poteší, ak sa mu podarí vydolovať v ich záľahe takýto čistý skvost. Aj v medzinárodnom porovnaní sú výnimoční. Už teraz môžeme povedať, že ak sa nič nepredvídateľné nestane, čaká ich skvelá kariéra. Majú všetky predpoklady.
A počúvajte ich nový rovnomenný album Nvmeri.

Tieto si zaslúžia špeciálne vyzdvihnúť:
(veľmi ťažké rozhodovanie, ale tieto tri sú z tohto albumu moje naj)

Wild

Shout Out

Webs

No.3
Plastic Swans: Mingled Stories

Títo Banskobystričania si ma podmanili. Počula som o nich už dávnejšie, ale, ako to robím vždy, počkala som si na priaznivé ohlasy z okolia a až nedávno som si začala prechádzať ich tvorbu – a začala som práve Mingled Stories. Gitary majú hlavný priestor, ale aj elektronika má svoje miesto a spolu i s inými nástrojmi vytvárajú nezameniteľný zvuk týchto labutí. A, samozrejme, Pištov hlas. Nie sú síce až takí zvukovo unikátni ako Nvmeri, ale priemer rozhodne nezastupujú. Veľmi počúvateľné!

Tieto si zaslúžia špeciálne vyzdvihnúť:

Lion in a Cage (tie gitarové riffy, rytmus, hlas – hneď začiatočnou piesňou na albume to odpálili)
Girl (začiatok!)
Soldier
Tyger (rovnako ako v prípade mena Šymona Klimana si myslím, že to “y” je tu veľmi atraktívne)
Lost Girl (melódia)

Pridaj komentár

