Fabergého vajíčka a detstvo v 90-tych (krátka úvaha)

Fabergého vajíčka slúžili ako statusový znak, ako najvyššia forma luxusu. Väčšina vajíčok bola vyrobená priamo na objednávku cárskej rodiny pri rôznych príležitostiach, podarúvali sa na Veľkú noc. Majitelia ich vlastníctvom dávali najavo, že ich majetok neutrpí žiadnu ujmu, ak investujú tisíce rubľov do v podstate nepotrebnej dekorácie (navyše gýčovej, ako si mnohí myslia).

Už od mala mám slabosť pre ruskú šľachtu a cársku rodinu. Ako dievčatko som si samú seba predstavovala ako princeznú Anastáziu, prevtelovala som sa do nej (výrazný vplyv na tom mal tento animovaný film: http://www.imdb.com/title/tt0118617/?ref_=nv_sr_1)…ryšavé vlasy, štíhla, vrtká postava, briskný jazýček a pohotová myseľ. Ó, áno, to bol a je môj ideál. Ako o niečo staršia som si prečítala fiktívny príbeh (https://www.goodreads.com/book/show/634239.Anastasia, úroveň spracovania nechajme v tomto prípade bokom) o osudoch Anastázie po tom, čo celú jej rodinu popravia a ona ako jediná uniká boľševickej lúze. Román je napísaný z pohľadu muža, ktorý stretáva Anastáziu v Šanghaji, ona si na nič z predošlých udalostí nepamätá a jej život je následne poznačený častým presúvaním sa (Šanghaj, New York…). Hlavný konflikt spočíva v nutnosti rozhodnúť sa medzi láskou k onomu mužovi alebo odhalení svojho pôvodu. Román, napísaný v roku 2002 zrejme dosť čerpal zo spomínaného animovaného filmu z roku 1997. V ňom Anastázia ako malá dostáva od babičky hraciu skrinku na kľúčik, tiež si následne nič zo svojho života nepamätá a oný kľúčik je jej jediným vodítkom k odhaleniu svojej identity. Keď sa hracia skrinka, nápadne pripomínajúca jedno z tých Fabergého vajíčok, otvorí, vychádza z nej tá najkrajšia melódia na svete. Je to hymna môjho detstva, napriek tomu, že som jej vtedy vôbec nerozumela. Anastázia sa zamilúva sa do Dimitrija (aké krásne meno, zbožňujem ruské mená!), cestuje do Paríža za babičkou, ktorá má potvrdiť alebo vyvrátiť jej cársky pôvod. Babička jej pôvod potvrdí, Rasputina (áno, aj ten tu vystupuje) porazia a Nasťa ostáva s Miťom. Všetko sa končí šťastne, ako sa na správnu rozprávku patrí.

Hádam i pre moju fascináciu Anastáziným tajomstvom zahaleným osudom ma tie ľubivé Fabergého vajíčka tak očarúvajú.

Anastáziin príbeh je však len jedným z mnoha, i ked podstatným, ktoré ma v detstve zásadne poznačili. Čo sa týka, nazvime to umeleckých vplyvov, ktoré nás, prvú generáciu, narodenú do slobody v ranom detstve formovali, prevládali hlavne tieto dva: americké animované filmy a domáce, zväčša ľudové rozprávky. S priateľmi sme raz jednomyseľne skonštatovali, že 90-te roky boli, čo sa týka detskej animovanej tvorby americkej produkcie zlatá éra. Bolo to obdobie, kedy si štúdiá, zamerané výhradne na tvorbu pre deti upevnili svoje postavenie na americkom trhu a vznikali tak filmy ako Atlantída, stratená rýša, Leví kráľ, Železný obor, Princ Egyptský, Mravec Z, Život chrobáka, Lady a Tramp…bolo ich omnoho viac, spomínam tie, ktoré vo mne zanechali hlbšiu stopu. Zo slovenskej produkcie som milovala Maťka a Kubka, prerozprávaných írečitým, nevšedným hlasom Jozefa Kronera. Pufa a Mufa som vtedy vôbec nepoznala, až neskôr som objavila Kubala a jeho (nielen detskú) tvorbu. Z knižiek mi mama čítavala Dobšinského rozprávky, ilustrované Fullom, Andersenove rozprávky, ilustrované Brunovským, bengálske Rozprávky z Radžovej záhrady, ilustrované Ľubou Končekovou-Veselou a tiež zbierku tureckých rozprávok Padišachova dcéra, ilustrovanú Vincentom Hložníkom. Najviac sa mi však páčil jednoduchý príbeh o slepom dievčatku, ktoré s príchodom jari začne znova vidieť (babička jej dáva špeciálnu mastičku na oči). Počas zimných mesiacov dievčaťu prerozpráváva svoj životný príbeh, spomína na ťažkú mladosť, na to, ako spolu s dedkom splavovali rieku na plti, ako potom odišiel zarobiť do Ameriky a doniesol jej stade šatku, krásnu, červenú…o všetkom tomto a o všeličom inom rozpráva stará mať tak, že máte pocit, akoby sedela hneď vedľa vás. Veru, Rozprávky starej matere od Márie Jančovej, tie som milovala. Keď sa tak pozerám na ten zoznam, neskromne si myslím, že lepšiu dobu na narodenie sme si ja a moji rovesníci nemohli vybrať. Dieťa si nemôže priať lepší vizuálno-verbálno-emočný základ, ako sme dostali my, deti 90-tych.

To, čo výtvarníci vo svojej dobe zrejme vnímali ako gesto výsmechu od štátnej moci, ktorá im v istých obdobiach povolovala kresliť iba nekonfliktné zákazky ako detské knižky, to sme my, generácia ich deti a vnukov vnímali (samozrejme, nie vedome) ako veľké požehnanie. Vyrastať na Hložníkovi, Fullovi, Cpinovi, na objavovaní Atlantídy, mravčieho sveta a petického vzťahu robota a chlapca, čo viac si dieťa môže priať? Všetko zlé je na niečo dobré, kruh sa uzatvára, zlo je porazené a dobro víťazí. Presne ako v rozprávkach.

1913, Anastasia selfie,using a mirror to send to a friend in 1914. In the letter that accompanied the photograph,I took this picture of myself looking at the mirror. It was very hard as my hands were trembling.

a year earlier Anastasia had written to her father,I am sitting here with your old cigarette that you once gave me, and it is very tasty.1916 with Tsar Nicholas II

A teraz tie vajíčka…môj vlastný výber toho najlepšieho, čo som našla. Desať vajíčok Fabergé (až na jedno z dielne Kelch) z tých približne päťdesiatich vyrobených kusov (po kliknutí na obrázok sa zobrazí vo vyššom rozlíšení, po prejdení myšou nad ním stručný popis):

House_of_Fabergé_-_Gatchina_Palace_Egg_-_Walters_44500_-_Closed1

UovaFabergé-001

tumblr_mkjj95bSg51ra3azco1_1280

fabergebg

img_1230-copy

Bay tree faberge-egg-

img_1148-copy

House_of_Fabergé_-_Rose_Trellis_Egg_-_Walters_44501

Rock Crystal egg

url2

imperial coronation egg

img-news-faberge-4_151223705547

Pridaj komentár

