La grande bellezza

(r. Paolo Sorrentino, 2013)

MCDGRBE EC020

Hovorí sa – vidieť Rím a zomrieť. Paolo Sorrentino nám toto príslovie vyobrazuje  v podobe ázijského turistu zo začiatku filmu, ktorý omdlieva pod tiahou pohľadu na panorámu večného mesta.

Najnovší film Veľká nádhera definitívne zaradil Sorrentina do kánonu talianskych režisérov zvučných mien. Vychádza z ich poetík, ktoré si svojsky privlastňuje –  inovuje pre dnešok, odlišný od ducha ich dôb. Rím a my s ním sme sa zmenili od toho Felliniho zo sedemdesiatych rokov. Ak si osvojíme myšlienku, že určité charakteristické, nezameniteľné rysy vykazuje každá národná kinematografia, tak Veľká nádhera (a ešte zopár ďalších) bude dnes rezonovať ako zástupkyňa pojmu “taliansky film”.

Sorrentinov kľúč k prerozprávaniu filmového príbehu sa odvíja od jeho vzťahu k hlavnej postave. Či už sa to týka politika s nepreniknuteľným výrazom Giulia Andreottiho, navonok flegmatického Titta di Girolama, zamračeného Cheyennyho alebo po kráse dychtivého Jepa Gambardellu. Sorrentinove postavy akoby boli len jednou jedinou, nahliadanou z rozličných uhlov pohľadu, zasadenou do odlišných kontextov. Skúma jej vedomie a pozoruje jej reakcie v rozličných situáciách. Ako všetci veľkí režiséri, i Sorrentino dlhodobo spolupracuje so svojim dvorným hercom, Tonim Servillom. Prirovnanie k legendárnej dvojici Fellini-Mastroianni je neopomenuteľné. Obaja, Fellini i Sorrentino, sú nadšení zo svojich objektov a túto fascinovanosť prenášajú i do ich filmových portrétov. Každý ich spoločný projekt je tak hereckou príležitosťou veľkých rozmerov a zároveň poctou režiséra svojmu partnerovi v tvorbe.

Jep Gambardella je starnúci novinár, užívajúci si mondénny život rímskeho bohéma, naplno využívajúc všetky príležitosti na radovánky. Vydávame sa s ním na cestu jeho životom, pozorne vnímame všetkými zmyslami (ak by sme mohli, tak aj čuchom) a neschopní pohybu v úžase zadržiavame dych. Keď sa Servillo prvýkrát zjaví na plátne, majúc v pamäti jeho úsporné herectvo v Následkoch lásky, nevychádzame z úžasu pod dojmom tejto závratnej premeny na kráľa nočnej zábavy a bystrého rečníka s trefnými, duchaplnými glosami. Sorrentino sa zamyslel nad podobou zostarnutého novinára Marcella zo Sladkého života a výsledkom tejto úvahy je Jep.

1973309_10203145010246637_664671073_o

Tento novinár na konte s jediným (vychváleným) románom, v detstve zaujatý pachom domovov starých ľudí nenachádza potešenie v svetských záležitostiach. Je unudený z ničnerobenia, jeho živá detská vnímavosť je otupená. Je to Eugen Onegin 21.storočia, spomínajúci na dávnu lásku z mladosti. Žije v bezčasí, v príjemnom zabudnutí, do ktorého občas prenikajú záblesky spomienok. Pociťujeme jeho vykorenenosť, cudzosť vo vzťahu ku svetu a k ľuďom. Prechádza všetkými vrstvami talianskej spoločnosti, ale v žiadnom prostredí nie je úplne prítomný. Prežívanie jeho súputníkov pokladá za dobrú látku pre flaubertovský román o “ničom”.

Ak by nám Sorrentino predviedol celovečerný film v podobe divokej, exaltovanej nočnej párty zo začiatku filmu, odchádzali by sme z kinosály sklamaní. V duchu by sme si vraveli: “Tak toto je tá veľká nádhera – toto je to, o čom mi môže Sorrentino zdeliť, že je dnes krásne?” Bujará párty, akokoľvek uvoľnujúca a stimulujúca sa javí spočiatku byť však po čase unaví. Začne nudiť. Sorrentino nás tým najzákladnejším prvkom, aký filmová reč využíva – rozprávaním pomocou obrazov – necháva prežívať podobné stavy, aké pociťuje i Jep. Banálnu všednosť nočných večierkov, kunsthistorických zážitkov z moderného umenia a rozhovorov, točiacich sa okolo triviálnych tém na terase jeho apartmánu.

Sorrentino však siaha vo svojej vizuálne ohromnej, zmysly zahlcujúcej rímskej vedute a zároveň Jepovom portréte podstatne hlbšie. Ukazuje nám i tú inú, nenablýskanú skutočnosť v postave sestry Márie, stelesňujúcej úplne antagonistický princíp, pochádzajúcou z iných sfér (citácia Matky Terezy je zjavná).

la_grande_bellezza5

Je majstrom vo vyváženom striedaní saturovaných, vláčnych obrazov so zaľudnenými a hlučnými scénami. Film je komponovaný epizodicky, jednotlivé scény spája prítomnosť Jepa. Kamera (často na žeriave) pláva priestormi rímskych námestí,  apartmánov a reštaurácií, obraz je bohatý a maliar štedrý.

Hudba harmonicky dopĺňa (a častokrát i prebíja) vizuálnu stránku filmu – je takmer nemožné vnímať ich osobitne. Výraznou mierou sa podieľa na jeho celkovom vyznení; povyšuje naše prežívanie. Protikladnosť popovým hlukom sprevádzaných masových scén a vševyjadrujúcou klasickou hudbou (Arvo Pärt, Tavener, Martynov) sa tak ešte väčšmi prehlbuje.

Ak by film v budúcnosti ostarol, bolo by to kvôli digitálnej podobe zvierat (žirafa je ešte presvedčivá, plameniaky už veľmi nie), ale to je zanedbateľná poznámka. Hudba, kamera a samotný Servillo z neho robia najhlbší filmový zážitok posledných rokov.

Sorrentinova metóda je svedectvo. Kladie otázky a nejednoznačne na ne odpovedá. Ukazuje a jemne naznačuje možné východisko. Môžeme sa vyznať vo svete bez jasných hraníc medzi umením a gýčom, medzi správnym či nemorálnym, keď ani tí, od ktorých by sme očakávali jasné názory (kardinál, umelci) nevedia odpovedať?

Možno je však jeho posolstvo oveľa jednoduchšie ako sa zdá. Možno nám výtvarnosťou svojho filmu, prehĺbenou záverečnou plavbou po Tiberi za znenia Martynových Blahoslavenstiev v duchu Scrutonovho postoja a životnej múdrosti sestry Márie, skoncentrovanej do stručného tvrdenia, že je korienky, pretože sú dôležité – možno nám chce Sorrentino ukázať, že krása nevymizla, že má podstatné miesto v našich svetoch a že hľadať “grande belleza” nie je potrebné. Krása oveľa viac závisí od našej vôle nachádzať ju tam, kde ju iní nevidia.

Tento text bol zaslaný ako súčasť prijímacích pohovorov na Katedru audiovizuálnych štúdií, VŠMU

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s